کانون سازندگان اندیشه جوان

اندیشه اینجاست کنار شما. . .

کانون سازندگان اندیشه جوان

اندیشه اینجاست کنار شما. . .

فیروز نادری ریاست مشترک آزمایشگاه پیشرانهٔ جت ناسا




فیروز نادری (زادهٔ ١٣٢۵ در شیراز) ریاست مشترک (Associate director) آزمایشگاه پیشرانهٔ جت در ناسا و از متخصصان ارشد ایرانی فعال در پروژه‌های سازمان فضایی آمریکا - ناسا است.



تولد : ۲۵ فروردین ۱۳۲۵ شمسی
ملیت : ایرانی - آمریکایی
شغل : مدیر پروژه‌های اکتشاف مریخ
نقش‌های برجسته : انتخاب به عنوان مؤثرترین فرد ایالات متحده Evil or Very Mad
منصب : ریاست مشترک آزمایشگاه پیشرانهٔ جت ناسا


زندگی و تحصیلات

فیروز نادری در 5 فروردین سال1325 در شیراز به دنیا آمد. وی تحصیلات متوسطه خود را در ایران به اتمام رساند و پس از آن به آمریکا مهاجرت کرد و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی برق پی گرفت. وی دوره کارشناسی خود را در دانشگاه ایالتی آیووا و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در دانشگاه جنوب کالیفرنیا به اتمام رساند.



نادری از سال ۱۹۹۶ مدیر برنامه منشاء حیات ناسا بود. وی در سال ۱۹۷۶ به JPL پیوست و به عنوان مدیر آزمایشات پروازی علوم فضا و مدیر طرح تفرق سنج (Scatterometer) ناسا به کار پرداخت. علاوه بر اینها وی در مرکز مدیریت ناسا، سرپرستی برنامه فناوری ارتباطات پیشرفته ماهواره‌ای را بر عهده داشت و در JPL نیز مدیر برنامه ماهواره‌های متحرک بود. وی از سال ۲۰۰۰ نیز مدیریت برنامه تازه تأسیس برنامه مریخ را بر عهده گرفت. وظیفه مرکز برنامه مریخ آن است که تمام تحقیقات مربوط به مریخ را هدایت و برنامه ریزی کند. وی، در فروردین ماه ۱۳۷۹ به سمت مدیر پروژه‌های اکتشاف مریخ منصوب شد و هم اکنون مدیر ارشد برنامه‌ریزی راهبردی JPL آژانس فضایی آمریکا (ناسا) است. وی هم اکنون به سمت مدیر پژوهش‌های کل منظومه خورشیدی منصوب گشته‌است.

کاوشگرهای مریخ



معروفیت نادری بیشتر به خاطر دو کاوشگر مریخ یعنی روح و فرصت بوده‌است که با مدیریت او اطلاعات زیادی از جمله امید بیشتر به وجود حیات در مریخ را به بشر داد. اما می‌توان گفت بزرگ‌ترین افتخارات نادری دریافت بالاترین نشان سازمان فضایی ناسا در بهمن ماه گذشته و انتخاب وی به عنوان موثرترین فرد ایالات متحده در سال قبل اشاره کرد.



Dr Firouz Naderi: Space Technology Hall of Fame medals


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد